השימוש ב-דקים לצרכי עיצוב ובניית אלמנטים דקורטיביים כאלו ואחרים, הולך וצובר תאוצה ופופולאריות בקרב בתים רבים בישראל. השימוש בדק לצרכי ריצוף, הקמת פרגולות, תכנון של ריהוט גינה וריהוט פנים, הוא כבר חלק אינטגראלי מתכנון עיצוב הפנים והחוץ של בתים רבים. כמו כל חומר אחר, גם דקים זקוקים לתחזוקה שוטפת מצד האנשים העושים בהם שימוש. בכתבה הבאה נחשוף בפניכם מספר טיפים שיסייעו לכם לשמור על מראה הדקים במסגרת תחזוקת משטחי עץ.

גדרות עץ בהתאמה לדק באיכות גבוהה

תחזוקת דקים – מתי?

תחזוקת משטחי עץ בכלל, ותחזוקת דקים בפרט, מומלץ לבצע פעמיים בשנה, ובעיקר לקראת חילופי העונות העיקריים (פעם אחת לקראת חודשי הקיץ, ופעם שנייה לקראת חודשי החורף). תחזוקה שוטפת על פי מועדים אלו תאפשר לכם ליהנות ממשטחי עץ פונקציונאליים ותקינים לאורך זמן.

תחזוקת דקים – כיצד?

ניקוי משטחי עץ חשוב לבצע במסגרת התאמת חומרי הניקוי לסוגי העץ השונים. חשוב להתאים את חומר הניקוי וגם את צורת הניקוי למרקמו הטבעי של העץ, ובכך למעשה ליהנות מניקוי יסודי שאינו גורם נזק בלתי הפיך לסוג העץ.

תחזוקת דקים וקורות עץ הנמצאים מחוץ לכותלי הבית, יש לתחזק באופן שוטף אחת לשנה באמצעות צביעת משטחי העץ והדק בצבעי שמן. צביעת משטחי העץ תאפשר לכם להגן על העץ מפני מזיקים ומפני פגעי מזג האוויר. הקפידו לעשות שימוש בצבע שמן הנספג היטב בתוך העץ, ומאפשר לעץ “לנשום” בצורה טבעית. במידה ואתם מעוניינים לשמור על הטקסטורה המופיעה על משטחי העץ, הקפידו על צביעה בגוונים שקופים.

דק עץ בשילוב ספסל ישיבה

כיצד נטפל במשטחי עץ שלא טופלו באופן שוטף לאורך זמן?

משטחי עץ (פנימיים או חיצוניים) שלא טופלו לאורך זמן עלולים להגיע למצב של ריקבון מתמשך ולפגיעה מהותית באיכות העץ. כמו כן, עץ רקוב מהווה מפגע תברואתי העלול לסכן את האנשים הנמצאים בסביבתו, הן מסכנת מפולת של משטח העץ והן ברמת המזיקים השונים הנמשכים לריקבון שבמשטחי העץ. כיום, ניתן להגיש היצע רחב של חומרים מיוחדים המיועדים לצרכי טיפול במשטחי עץ שעברו הזנחה מתמשכת, ואף לטפל במשטחי עץ הנמצאים במצבי ריקבון מתקדמים.

השימוש בחומרים אלו מתבצע באמצעות מריחת חומר מיוחד על כל משטח העץ, ולאחר ספיגת החומר בתוך העץ, יש לשטוף את החומר באמצעות הפעלת לחץ מים על גוף העץ. במידה וקיימים רהיטי עץ הנמצאים בתוך הבית, מומלץ להוציאם החוצה לצרכי ביצוע פעולה זו.

החומרים המיועדים לטיפול במשטחי עץ ישנים ומוזנחים הינם חומרים ידידותיים לסביבה ולמשתמש, ולכן, כל אחד ואחת מכם יכולים לעשות בהם שימוש בכל רגע נתון, אך בכל מקרה, מומלץ לעשות שימוש בחומרי מיגון נשימתיים, בעיקר אם אתם אלרגיים לריחות מסוימים.

שימור דקים לאורך זמן

שמירת הדק לאורך זמן מתאפשרת באמצעות שמן מיוחד או ספריי שנועד לשמור על מראהו הטבעי של משטח העץ לאורך זמן. עם סיום פעולות הניקוי השונות, יש לרסס על גבי הדק חומר מיוחד הנמכר בחנויות המתמחות בחומרי בניין וציוד לגינות. הקפידו לעשות שימוש על פי ההוראות המופיעות בגב המכשיר, וגם אתם תוכלו ליהנות מיכולת שימור של משטחי העץ שלכם לאורך שנים.

חידוש פרגולות ומשטחי דק

חידוש מראה הפרגולה מתאפשר באמצעות צביעתה בצבע שמן מיוחד המותאם לסוג העץ ממנו הוקמה הפרגולה. במידה וקיימים קורות עץ רופפים, סדוקים או שבורים, זה הזמן לבצע פעולת החלפה, ורק לאחר מכן לבצוע את הפרגולה באופן אחיד.

כמו כן, מומלץ לחזק קורות עץ באמצעות הידוק ההברגה. בכל מקרה, מומלץ לעבור על כל חלקי ההברגה השונים בפרגולה, ולבדוק את תקינותם במסגרת התחזוקה השוטפת אחת לחצי שנה.

חידוש דקים מומלץ לבצע באמצעות שיוף הדק בעזרת נייר ליטוש עדין (וזאת על מנת לשמור על מראה טבעי של הדק). במהלך פעולת הליטוש, הקפידו להסיר את האבק המצטבר בעזרת מטלית יבשה, וזאת על מנת למנוע מהאבק והלכלוך לשרוט את מרקם הדק.

לסיכום, פעולות תחזוק של משטחי עץ ודק אינם מצריכים אתכם לפעילות מאומצת, וניתן לבצע אותם אחת למספר חודשים. הקפדה על תחזוקה יעילה בעזרת חומרי ניקוי וצבע המותאמים לסוגי העץ השונים, יאפשרו גם לכם ליהנות ממשטחי עץ איכותיים לאורך זמן.

5/5

כתיבת תגובה

כמיסה

מחובר

כדי שנעביר אותך לשלוחה הרלוונטית בWhatsapp בחר נושא רצוי להתכתבות:

דילוג לתוכן