סוגי הדקים השונים

דקים הם תוספת מרשימה למשטחים רבים, הן בבנייה פרטית והן עבור עסקים. הפופולאריות הרבה שלהם לאורך שנים, הביאה לכך שיש כיום מבחר גדול לבחור ממנו, עם שילובים שונים של תכונות ומחיר.

מגוון סוגי הדקים הקיימים

דק תרמי – אולי הדק טוב ביותר מבחינת שילוב התכונות שלו . דק בעל עמידות גבוהה מהרגיל בתנאי מזג אוויר מגוונים, אשר ממעט במיוחד להתעוות ולפתח סדקים. זאת, בזכות תהליך מיוחד שהוא עובר, שכולל חימום וחשיפה לאדים (ומכאן השם “דק תרמי“). למעשה, לעץ שעובר תהליכים כאלה יש יתרונות נוספים, דוגמת עמידות משופרת בפני ריקבון ומזיקים. יש דק תרמי מסוג אשה , ומסוג אורן . יש חשיבות לסוג העץ , כמו כן מקום גידולו . אשה אמריקאי ואירופאי שונים באיכותם . כמו כן אורן תרמי שהגיע מפינלנד , יהיה איכותי יותר מאורן שהגיע ממדינות חמות יותר .

דק במבוק – מגיע לרוב כמשטח חצי סינתטי, אשר משלב במבוק עם דבק. זה הוא סוג דק חזק מאוד, בעל עמידות גבוהה לרטיבות.  

דק סוקופירה – Sucupira הוא סוג דק, שמשלב עמידות גבוהה, כולל בפני מזיקים, מרקם יפה במיוחד ומחיר נוח.

דק איפאה – אחד מסוגי הדקים הכבדים והחזקים ביותר, אם כי גם היקרים ביותר. המרקם שלו אחיד למדי – אין בו “עיניים” שאופייניות למראה העץ המוכר.

יש עוד סוגים רבים של עצים וחומרים לדק. כדוגמה אחרונה, נזכיר דווקא את הסוג הנפוץ ביותר – דק האורן. לדק זה יש מראה “גס” יחסית (“כפרי”), דבר שהוא לא בהכרח חסרון – הכול תלוי בטעמכם ובמטרת השימוש בו. דק אורן נחשב לנוח מאוד לעבודה ויתרונו הבולט ביותר הוא המחיר.

בחירת סוג הדק המתאים ביותר

יש נקודות רבות שתרצו לקחת בחשבון, כאשר אתם ניגשים לבחירת דק. המחיר עשוי להשפיע על הסינון הראשוני, במיוחד אם יש לכם שטח גדול יחסית לכסות בדק. עוד חשוב לקחת בחשבון, שדקים זולים יותר הם לרוב מחומר פחות עמיד. כתוצאה מכך, דק כזה דורש לאורך זמן יותר השקעה בתחזוקה, תיקונים ואפילו החלפה. מיקום הדק ישפיע על בחירת הסוג, מבחינת השחיקה שהוא יעבור. למשל, דק שיהיה חשוף בעיקר  להליכה ברגליים יחפות יישחק משמעותית פחות, ביחס לדק שיהיה חשוף להליכה רבה עם נעליים, ילדים שמשחקים, גרירת חפצים על פניו, מזג אוויר סוער וגשום וכדומה. המיקום משמעותי גם מבחינת שילוב מראה הדק בעיצוב האזור שבו הוא ימוקם (יש דקים בגוונים שונים, עם מרקמים שונים). מידת התחזוקה שבכוונתכם להשקיע, תשפיע גם היא.

דק תרמי ידרוש פחות עבודה ואינו מצריך שימון חוזר לשמירה ותחזוקה.

אצלנו ניתן לרכוש דק תרמי המפוקח ע”י איגוד העצים העולמי-PEFC   מה שמבטיח תהליכי ייצור נאותים ואיכות מוצר גבוהה.

ייתרון עצום נוסף הקיים לדק התרמי- הדק התרמי מתחמם פחות מדקים אחרים,

כך שאפשר ללכת עליו יחפים בימים חמים, כשבדקים אחרים נהיה חייבים לנעול נעליים.

שימור תחזוקה וניקיון

מומלץ לנקות את הדק באופן קבוע. זו תהיה גם הזדמנות, לבדוק אותו ויזואלית לנזקים ופגמים שונים. חלק חשוב בתחזוקת דקים, הוא חידוש דק לפחות פעם בשנה. התייעצו עם המומחים מהם אתם רוכשים דק – ייתכן שיש המלצות נוספות בנושא תדירות החידוש ובכלל, המלצות ספציפית לגבי סוג הדק שרכשתם. ככלל, דק מעץ קשה או דק תרמי, יהיה לרוב עמיד יותר ויזדקק פחות לתחזוקה. החידוש מתבטא באופן בסיסי בשימון המשטח עם שמן מתאים. השימון דוחה מים. למרות שכבת השמן, עם הזמן הדק מתייבש ואז אפקט בלימת המים נחלש משמעותית. אם תשפכו על הדק מים – בטעות או לשם בדיקה, תראו שהמים נספגים. לכן יש לחדש שימון, במיוחד לגבי דק שחשוף שוב ושוב למים, בין אם זה מגשם, ממטרות או בגלל שהוא ממוקם מסביב לבריכה. לעתים, תתקבל החלטה למרוח על הדק חומר מיוחד דוחה חרקים. ייתכן ויידרשו גם חיזוקים למבנה, שיתבטאו בתיקונים קלים שונים. מה שיידרש בפועל, תלוי במידת השחיקה שאליה הדק חשוף, כולל מזג האוויר שבו עליו לעמוד. ישנו גם הליך מיוחד, של שיוף החלק העליון של הדק, באופן שמסיר לכלוך שהצטבר ומחדש את המראה הטבעי, המקורי.

טיפים נוספים

בתחזוקת הדקים מדובר על שימון ולא על צביעה מחדש. יש לכך סיבות חשובות. שמן מתאים למשטחי עץ, שומר עליהם גמישים ומונע ייבוש וסדקים. צבע למעשה מתאים פחות והוא גם ידרוש חידוש תקופתי מורכב יותר (כולל הסרת הצבע הישן).

אם יש לכם כמה משטחים לכסות בדקים, אולי תרצו ללכת על אחידות. מצד שני, אולי תעדיפו לנצל את ההזדמנות, בכדי “לשחק” עם הסוגים השונים.

משטחי דק שונים, עשויים להיות יותר או פחות חלקים. במקומות מסוימים, כמו מסביב לבריכה, הדבר משמעותי.

התקנת הדק הוא עניין חד פעמי, אבל חשוב לקחת אותו בחשבון. וודאי בתכנון העלויות, במיוחד בהתקנת דק על שטח נרחב. סוגי דק שונים, עשויים לדרוש תהליכי התקנה שונים למדי ועלויות העבודה תהיינה שונות בהתאם. 

לעתים מתקינים את הדק במקום שמחייב פינות עגולות או בזווית. לא בכל סוג דק נוח לעשות זאת.  

אם מדובר בדקים מעץ, ייתכן שיטריד אתכם היבט “איכות הסביבה”, יערות הגשם באמזונס וכדומה.

אין צורך ברגשות אשמה, מאחר שמדובר בעצים שמגדלים במיוחד למטרות אלה.

בנוסף הדק התרמי שלנו מגיע בפיקוח של חברה באיגוד PEFC וה-FSC  אשר מבצעים כריתת עצים מבוקרת ומפוקחת.

מי שעדיין זה מטריד אותו במיוחד, יכול להתעמק בנושא דק הבמבוק.

במבוק נחשב לאופציה “ירוקה” במיוחד, מסיבות שונות. בין השאר, משום שזה הוא צמח הגדל במהירות מדהימה.

כמיסה

מחובר

כדי שנעביר אותך לשלוחה הרלוונטית בWhatsapp בחר נושא רצוי להתכתבות:

דילוג לתוכן